گزارش محفل پانزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی و هفته گرامیداشت از قانون اساسی

admin_omid
چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۳:۵۳
تجلیل از قانون اساسی

از پانزدهمین سال تصویب قانون اساسی و هفته گرامیداشت از قانون اساسی  طی محفلی با شکوه در اداره ملی ستندرد با حضور داشت هیآت رهبری اداره ملی ستندرد، کارمنداد این اداره، نماینده کمیسیون نظارت بر تطبیق  قانون اساسی و مهمانان به تاریخ 18/10/1397 تجلیل به عمل آمد.

 محفل با تلاوت آیات چند از کلام الله مجید توسط قاری صاحب محترم محمد رفیع منیب آغاز گردید.

در آغاز احمد فرید فقیریار رئیس دفتر اداره ملی ستندرد پانزدهمین سال تصویب قانون اساسی افغانستان و هفته گرامیداشت از قانون اساسی را به همه تبریک گفته و اضافه نمود:

"لویه جرگه تصویب قانون اساسی از 22 قوس  الی 14 جدی 1382 نقطه عطف مهم در تاریخ کشور و آغاز یک تحول بزرگ در جامعه پسا منازعه افانستان بود"

آقای فقیریار از کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به خاطر تلاش های قابل قدر و ارجمندی که در راستای نظارت بر تطبیق قانون اساسی انجام می دهد ابراز تشکری و امتنان نمود.

او در ادامه سخنان خود در مورد اهمیت قانون اساسی سخن گفت: " اهمیت قانون اساسی به عنوان قانون مادر و یک وثیقه مهم ملی برای هیچ کس پوشیده نیست، در یک جمله باید گفت قانون اساسی رسالت مهم دولت سازی و ملت سازی را به عهده دارد"

وی قانون اساسی 1382 را بهترین قانون اساسی افغانستان خوانده و افزود: "بعد از یک دوره 25 ساله جنگ ها و منازعات و بی قانونی از سال 57 به بعد از نگاه محتوا و ساختار نیز یک نظام دموکراتیک را با ارزش های نوین دنیای معاصر و با حفظ ارزش های دینی و ملی افغانستان پایه گذاری کرده است نظامی که کثرت گراست از نگاه سیاسی، فرهنگی، قومی و مذهبی و با تضمین حقوق اساسی و آزادی های عمومی شهروندان، قانون اساسی ما حافظ ثبات سیاسی و وحدت ملی مردم افغانستان است و تنها محک و معیار و چارچوب حیات اجتماعی و ملی ما و مانع زور گویی ها، انحصار طلبی ها، جنگ ها و منازعات میباشد"

او به مسئولیت دولت، نهاد های عدلی و قضایی مخصوصا رئیس جمهور وکمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در قبال قانون اساسی اشاره نموده و گفت:

"به طور خاص کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به عنوان نهادی که نظارت بر تطبیق آنرا به عهده دارد مسولیت بسیار خطیر و سنگین را بردوش دارد"

در پایان با ر دیگر پانزدهمین سال تصویب قانون اساسی را به دولت و ملت شریف افغانستان تبریک گفته و علاوه نمود: " همه ما با احترام به قانون اساسی و رعایت ارزش ها و احکام آن جهت تحکیم قانون پذیری در کشور کمک کنیم"

سپس محترم  محمد خلیل قیامی نماینده کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در مورد نیاز جامعه انسانی به قانون، مراحل تصویب و ویژگیهای قانون اساسی سخنرانی نموده گفت:

"قانون یکی از نیاز های مبرم و اساسی جامعه انسانی میباشد که همین موجودیت قانون در جامعه انسانها را به فلاح و رستگاری و تمدن سوق میدهد"

وی علاوه نمود قانون دارای دو بعد فردی و اجتماعی میباشد که بعد فردی ان در برگیرنده باورها، عقاید، حقوق و ازادی های فردی میباشد و بعد اجتماعی ان روابط و مناسبات افراد را با دیگران تنظیم میکند.

آقای قیامی خاطر نشان ساخت که اجتماع، حکومت و قانون هر سه عنصر مکمل یکدیگر اند که ارتباط مستقیم با زندگی انسانها دارد و قانون اساسی افغانستان را که در162 ماده و دوازده فصل تصویب گردیده است یکی از بهترین قوانین دنیا خوانده و گفت:

" اصول و اساسات قانون اساسی ما نظام مبتنی بر قانون اسلام است که اصل احترام به همه ملت ها و سایر ادایان، اصل مالیات بر قانون ماده 42، اصل برائت الذمه در آن تذکر یافته است"

و همچنان یاد آور شد که قانون به شکل انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر میباشد که در انعطاف پذیر پارلمان صلاحیت تعدیل قانون را دارا میباشد و در انعطاف ناپذیر شرایط سخت تر وضع گردیده که به غیر از تدویر لویه جرگه هیچ شخص و ارگان دیگری صلاحیت تغییر آوردن در قانون را ندارد که قانون ما نیز از جمله قوانین انعطاف ناپذیر میباشد.

در اخیر سخنان خویش را با تشریح یک عده از مواد قانون اساسی خاتمه بخشید.

در اخیر محفل با سخنان بانو نگینه کوهی یکی از کارمندان اداره ملی ستندرد در مورد تاریخچه قانون اساسی در افغانستان و توزیع یک یک جلد قانون اساسی طبع شده توسط کمیسیون مذکور خاتمه یافت.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۹ - ۱۱:۴۶
Background image

اداره ملی ستندرد در بندر نیمروز (8) واگون تیل بی کیفیت مسترد شد

اداره ملی ستندرد در بندر نیمروز (8) واگون تیل بی کیفیت مسترد شد

اخیراً اداره ملی ستندرد در زمینه جلوگیری از ورود مواد نفتی بی کیفیت با جدیت تمام گام های عملی را برداشته است و از تمامی. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۸/۳۰ - ۱۴:۱۰
Background image

مسئولین تثبیت نورم اداره ملی ستندرد معیار مصرف مواد سوخت(۳) عراده موتر شورای طبی افغانستان را تثبیت نمودند.

عرضه خدمات تثبیت نورم اداره ملی ستندرد در راستای جلوگیری از ضایعات و استفاده مؤثر از منابع مالی و اقتصادی در کشور فوق العاده مهم میباشد. مسئولین فنی و تخنیکی آمریت تثبیت نورم این اداره. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۸/۳۰ - ۱۲:۱۹
Background image

آمریت تثبیت نورم اداره ملی ستندرد معیار مصرف مواد سوخت (۱۰) عراده وسایط مختلف النوع ریاست صحت عامه ولایت بادغیس را تعین کرد

اداره ملی ستندرد مطابق به قانون ستندرد سازی مسئولیت تعیین میزان مصارف تیل و مواد سوخت وسایط نقلیه، ماشین آلات، دستگاه های مولد برق (جنراتور ها) و وسایل تسخین وزارتخانه ها و ادارات دولتی. . .

BACK TO NEWS

گزارش محفل پانزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی و هفته گرامیداشت از قانون اساسی